Home, Sport (blog)

Drie maanden thuis trainen met Jacqueline van Dijk Blog #7: een resumé (met update: 22-12-2017)

UPDATE 22-12-2017: 

Ja, ik ben nog steeds lid van Jacqueline van Dijk’s thuistrainingen. Ik moet zeggen dat het Jacquen (ja, we hebben er zelfs een werkwoord voor) niet voor de superfanatieke en superfitte jonge(re) sporters is. Het is echter perfect voor vrouwen (én mannen) die gewoon thuis -heel laagdrempelig en niet te lang- willen bewegen, die willen beginnen met sporten en/of die willen afvallen. Daarvoor ontvangen ze iedere dag een kort trainingsfilmpje van Jacqueline en een bericht over voeding, beweging of mindset. Dit alles in een superleuke enthousiaste besloten groep.

Ik pas de trainingen, en dan vooral de buikspiertrainingen, vooral toe als ik niet naar de sportschool kan en wanneer ik toch even snel wil trainen naast een korte training op de crosstrainer op zolder. Mij gaat het echter vooral om de tips en adviezen. Die vind ik gewoonweg interessant. Sommige adviezen pas ik ook zeker toe: zoals elke morgen beginnen met een citroendrankje. Voor het komend jaar (201 biedt Jacqueline naast een maandabonnement (€ 5 per maand) ook een jaarabonnement van € 75 in een Special Member Group (SMG).

Als extra’s zitten in deze SMG ook interviews, bijzondere gasten, kookworkshops, acties en kortingen. Dit abonnement ga ik in 2018 proberen. Jacqueline heeft een gat in de markt gevonden en ze speelt heel goed in op een trend die je momenteel ziet: het thuis trainen. Hieronder een resumé van begin 2017. Dit geeft je een aardig beeld hoe de trainingen er uit zien, wat de resultaten zijn en wat mijn eindoordeel na 3 maanden training was.

Tijd voor een kort resumé (6-2-2017)

Hallo allemaal, er is alweer een maand voorbij gevlogen. Alweer een maand van thuis trainen volgens het gezellige concept van Jacqueline van Dijk. Even ter aanvulling: Jacqueline heeft al 20 jaar ervaring als personal trainer & voedingscoach.

Ik heb er nu drie maanden op zitten dus wordt het tijd voor een terugblik; een resumé. Ik moet zeggen: het werkt wel heel aanstekelijk zo’n training in huiskameropzet. Je hoeft er niet de deur voor uit en het is gemakkelijk om even tussendoor te doen op een tijdstip dat het jou uitkomt.

Met de hond Diesel -benoemd tot mascotte- op de achtergrond. Die trekt zich niks van zijn baasje aan. Wordt er eerder moe van
Of met een sfeerverhogende kerstboom op de achtergrond

We werden trouwens één keer uitgedaagd om buiten te gaan trainen (in de kou en met de laatste restjes sneeuw). Gelukkig train is ’s avonds dus die optie was voor mij niet van toepassing. 

Resultaat na drie maanden

Na 3 maanden trainen is het resultaat van de trainingen merkbaar en zichtbaar. Mijn conditie is behoorlijk vooruitgegaan; ik heb meer energie en ook qua uiterlijk is er wel wat veranderd. Vooral dat planken, scharen en liggend fietsen geeft behoorlijke resultaten. Nu ben ik van huis uit al sportster en heb ik altijd al goede buikspieren gehad hoor. Voor iedereen die over zijn/haar buikspieren nog een laagje vet heeft is op deze manier wel zichtbaar dat het daaronder wel veranderd ook al zie je het dan niet.

Bij de start op 1 november

En drie maanden later; 31 januari 2017. Ook ben ik begonnen met hardlopen (2 x per week) en met touwtje springen, Daarnaast ga ik nog 1 of 2 keer per week naar de sportschool.

Jacqueline biedt regelmatig extra trainingen

Die 15 minuten basistraining werden al snel 45 minuten. Dat lukt met al die extra trainingen die worden geboden. Naast de Happy in Shape standaardtrainingen konden we bijvoorbeeld in januari -in dezelfde besloten groep- ook de fitness bal trainingen en de wekelijkse gevorderden trainingen volgen. Daarnaast konden we gratis deelnemen aan de Ski Fit Thuistrainingen die Jacqueline aanbood vanaf 15 februari (binnen een andere besloten groep).

Als eerste bericht in de besloten groep staat altijd een totaaloverzicht van alle (extra)trainingen, menu’s, de afvinkkalender en andere motiverende filmpjes. Deze lijst wordt in de loop van de maand dus steeds langer, maar het is wel handig als je een bepaalde training of menu terug wilt zoeken.

Hoe is een training opgebouwd?

Er wordt eerst begonnen met een korte warming-up. Het idee is eigenlijk dat je zelf als een beetje hebt warmgedraaid voordat je begint. Elke dag heb je afwisselende trainingen: BBBB, 7 minutes, Pilates, Tabata’s, Buikspier Kwartiertjes en Gevorderden Trainingen. Zelf vind ik Tabata trainingen heel leuk met 10 oefeningen van 20 seconden met iedere keer 10 seconden pauze. Maar, we hebben ook wel eens 500 x buik gedaan of een training met veel power walken. Het voorstel van Jacqueline om daarna ook nog even minimaal 5 keer de trap op en af te gaan voer ik ook regelmatig uit, en dan wel van de begane grond tot aan de zolder en op redelijk tempo. 

Wat ik trouwens wel vreemd vind is dat het planken de ene keer heel gemakkelijk gaat en de andere keer komt er maar geen eind aan die 30 seconden of minuut. Dan begin je na 10 seconden al te trillen. Het ligt er natuurlijk ook aan welke oefeningen je ervoor hebt gedaan. 

Interactief

Laten we wel zijn: het is gewoon verslavend. Dat komt ook omdat je in een hele grote groep positievelingen, elke maand ruim 2.000 leden!, wordt opgenomen. Elke dag een leuk berichtje van Jacqueline met de trainingen als link erin en een leuke wetenswaardigheid over eten en/of trainen. Hierop volgen dan leuke reacties over- en weer. Dat maakt het een leuke interactieve bezigheid.

Af en toe een leuke video (vlog heet dat tegenwoordig) van bezoekjes aan inspirerende personen, zoals in januari Margriet Zeegers (voormalig hockeyinternational), die de 200 km op de Weisensee wil schaatsen voor een goed doel: Skate4air, voor mensen met taaislijmziekte.  Jacqueline bezocht haar tijdens haar training en had een heerlijk interview met haar.

Margriet moest door de barre omstandigheden, met o.a. veel scheuren in het ijs, helaas na 88 km stoppen, maar toch: RESPECT!

Verder hebben een groot aantal leden in Egmond de 20 km gewandeld. Jacqueline had dat in de november/december challenge als een doel gesteld en vele groepsleden gaven hieraan gehoor. Er namen 13.000 wandelaars deel aan deze tocht! 

Voor mij iets te ver weg, maar ik heb ook een doel gesteld: ik ga in april samen met mijn zus de 4 Mijl van Emmen (hard)lopen.

Odette Bruls, diëtiste/voedingsdeskundige in de challenges, voorzag ons elke week van een weekmenu. Daar heb ik niet veel gebruik van gemaakt omdat ik gelijk als zag dat ik bijna hetzelfde eet als in het schema vermeld. Voor iedereen die wil afvallen is dit een prima leidraad om het eigen eetschema aan te passen.

Eindoordeel

Ik kan iedereen aanraden om eens een maand mee te trainen en mee te eten om te ervaren wat interactief thuis trainen is. De doelgroep bestaat volgens mij uit vrouwen (en enkele mannen) van 40+ en/of vrouwen die willen afvallen en weer willen beginnen met sporten/bewegen. Voor de echt fanatieke en vooral jongere sporters is deze training wellicht te kort en niet intensief genoeg. 

Ik ga in ieder geval weer verder met de Fit Fab Februari. Voor € 5,00 per maand krijg je superveel geboden. Je kunt zo vaak en zo veel trainen als je wil, je zit nergens aan vast en je kunt stoppen of doorgaan wanneer jij wil.

Onder Sport (blog) op mijn pagina www.marjanmoves.nl vind je enkele lichtelijk humoristische verslagen van de trainingen over de afgelopen periode. 

Ook verwijs ik jullie graag naar de website van Jacqueline van Dijk en naar haar Facebookpagina

  

Please follow and like us:
0
Tagged , , , , , ,

4 thoughts on “Drie maanden thuis trainen met Jacqueline van Dijk Blog #7: een resumé (met update: 22-12-2017)

  1. leuk geschreven leuk zo bij te houden ook blog

    ik doe ook elke dag mee met jacqueline en met weekmenu´s
    van Odette
    leuke groep ook kan niet zonder ook zou ´t missen ook allemaal
    ik kijk altijd uit naar nieuwe training fitnessbal is ook zo leuk
    vindt Diesel lieve hond ook trek zich niks van aan ook lig er ook zo
    heerllijk bij ik hou ´m geregeld ook in de gaten….Gr.Margareth

  2. Wat leukkkk geschreven ik doe ook al mee sinds sept.2014 en was n anti sporter en nu verslaafd aan jacqen…elke ochtend zelfs op vakantie kan echt niet zonder al moet ik soms pas op de plaats maken vanwege nn lijf…en ja zulke lieve mensen om je heen waar hele spontane leuke vriendschappen zijn ontstaan..Jacqueline is n super motivator…dus blijven doen.🙋

  3. Wat een mooi stuk over onze coach Jacqueline van Dijk. Ik doe al mee vanaf het begin 2 1/2 jaar terug. Begonnen met elke dag gratis buikspieroefeningen. Ja toen zat ik vast aan Jacqueline. Steeds meer mensen wisten haar te vinden, de groep groeide en groeide. Sommige collega’s en vrienden vragen aan mij, waarom doe jij nog steeds mee?
    1. Een coach die je weet te motiveren om elke dag de oefeningen te doen. Een coach met het hart juiste plaats.
    2. Een groep sporters die er zijn voor elkaar. Die elkaar ondersteunen als iemand het moeilijk heeft.
    3. Ik heb er een hele groep nieuwe lieve vrienden leren kennen waar ik af en toe mee op stap ga.
    Kan maar 1 ding zeggen; DOEN.
    Je krijgt steun van Brenda, Odette en de groep en Jacqueline. Diesel de hond zorgt voor de afleiding en is onze mascotte!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *