4

Bodyscan: help, ik ben verzuurd. De kracht van water en groenten.

Ik eet en beweeg goed en toch heb ik weinig energie

Dat was de aanleiding voor een zogenoemde bodyscan. Al geruime tijd merk ik dat mijn energieniveau steeds lager wordt; met februari als dieptepunt. Dit ondanks het feit dat ik best veel sport (bijna elke dag) en dat ik -naar mijn mening- goed en gevarieerd eet. Ik was dus benieuwd wat de resultaten van een bodyscan zouden aangeven. Via diverse media had ik gehoord van de mogelijkheid om mijn algehele gezondheidstoestand te laten meten door middel van zo’n bodyscan. Dus de stoute schoenen aangetrokken en een afspraak gemaakt bij Lampe Therapie in Emmen. 

Afbeeldingsresultaat voor goed eten weinig energie

Hoe gaat een bodyscan in zijn werk?

Ik werd ontvangen door een aardige jongeman, een fysiotherapeut, die gelijk aangaf dat hij in eerste instantie niets zou doen met de vooraf door mij ingevulde formulieren. Eerst werd ik gescand. Dan zouden de resultaten worden besproken. Vervolgens zouden we kijken of dit strookte met datgene wat ik in de formulieren had aangegeven. Prima insteek!

Schoenen en sokken uit, allerlei ijzerwaren (horloges/sieraden) afgedaan, vest uit en sjaal af en toen mocht ik plaatsnemen achter een klein toestel met een scherm. Mijn blote voeten moest ik plaatsen op een soort bordes met metalen voetplaten, om mijn hoofd kreeg ik een band en in elke hand had ik een soort handvat vast. Deze onderdelen bevatten allemaal elektroden die vervolgens weer met kabels zijn verbonden aan het toestel. Op deze manier werd ik vervolgens van top tot teen met hele lichte stroom doorgelicht. Op het scherm kon ik volgen welke van de 8 lichaamsdelen werd doorgemeten. Dat doormeten gebeurde twee keer.

Alle meetresultaten werden vervolgens met een computerprogramma vertaald naar de afzonderlijke organen. Aan de hand hiervan konden uitspraken worden gedaan over het functioneren van mijn lichaam. 

Wat wordt gemeten tijdens een bodyscan?

  • Het functioneren van spieren en gewrichten.
  • Het functioneren van organen.
  • Het niveau van verzuring en het vermogen van het lichaam om dit te neutraliseren.
  • BMI (Body Mass Index).
  • Trainingshartslagzones.
  • Optimale Trainingstijden.
Oeps! De resultaten

Eerste vraag na de meting: “hoeveel koffie en thee drink je per dag?” Mijn antwoord: “nou, momenteel zo’n 3 à 4 kopjes cappuccino en zo’n 2 à 3 kopjes thee. Groene thee met citroen”. Op zijn vraag of ik daarnaast ook water drink, moest ik toegeven dat ik veel te weinig water drink. 

Daarop liet hij me vervolgens eerst kennismaken met de zuur-base voedingslijst.

Afbeeldingsresultaat voor zuur-base voedingslijst

Mijn consumptie koffie en thee zitten aan de rechter(zure)kant van dit overzicht wat maakte dat ik qua verzuring gelijk al op -200 punten zat. Dit zei me allemaal nog niet zoveel. Wat had dit met het onderzoek te maken?

Dat ik dan wel heeeeeel veel broccoli, sla, spinazie en andere groene groenten zou moeten eten als basische tegenhanger (linker zijde overzicht) was een soort eye-opener. Wetende dat ik ook veel pasta en volkorenbrood, eieren, kip en vis, yoghurt etc. eet; allemaal producten aan de zure kant. 

Toen kwamen de resultaten in een rapportage van 18 pagina’s:

Kijk, mijn BMI is prima (bovenin) met 22. Ik eet dan wel keurig 5 à 6 kleine maaltijden op een dag, maar mijn zuur-base verhouding is echt belabberd slecht. Er is zelfs sprak van zware verzuring  (85%!) volgens de grafiek helemaal links. Een groot deel van die verzuring is zelfs chronisch (57%; het donkere deel). Ik moet zeggen dat ik toch wel schrok, maar het verklaarde ook direct een heleboel en ik zag direct het verband met de eerder genoemde voedingslijst. Mijn gevoel en het resultaat van de verzuring werden keurig weergegeven in de meest rechter grafiek met energiereserves; die heb ik dus bijna niet (slechts 37%). Dat ligt ver onder de optimale waarde, weergegeven als grijs vlak.

Deze resultaten kwamen precies overeen met datgene wat ik vooraf had ingevuld op de intakeformulieren. Weinig energie, vaak tegen kramp aanhangen, neurologische klachten en gewrichtsklachten waren de klachten waarvan ik dacht dat ze wellicht met de menopauze hadden te maken. Niet dus!

Afbeeldingsresultaat voor menopauze

En nu? Ontzuren, maar hoe?

In mijn lichaam zijn de probleemzones duidelijk te zien.  Het zijn de lever, de dunne darm en de dikke darm aan de voorzijde en de nieren aan de achterzijde van het lichaam. Dus bijna alle organen die met de spijsvertering bezig zijn. Zij hebben het moeilijk. Hoe krijgen we die weer ontzuurd en in balans?

De aandachtsgebieden duidelijk in de buikregio. De longen hebben te maken met het feit dat ik weer ben gaan hardlopen (die afwijking is dus positief); wel moet ik wat vaker diep doorademen en letten op een juiste ademhaling.

Water, water en water

Naast het feit dat ik gewoonweg minder koffie en thee moet gaan drinken, moet ik ook veel meer water gaan drinken om afvalstoffen sneller af te voeren en de lever en nieren te ontlasten. Dat moet dan met gewoon water; het liefst aangevuld met citroensap, appelazijn of baking soda. Dit lijken zure producten maar hun uitwerking is juist ontzurend. Groene thee of muntthee is trouwens ook prima, maar dan niet die kant-en-klare Pickwickzakjes, maar verse kruidenthee.

Afbeeldingsresultaat voor water drinken

Ik mag zeker wel 2 à 3 liter water per dag drinken (dat laatste met name wanneer ik sport).

Voeding aanpassen

Naast veel water drinken, moet ik veel meer basische producten gaan eten. Volgens de therapeut is daarbij komkommer de uitkomst. Deze is zeer basisch en bevat ook nog eens veel vocht. Heel veel van eten dus. Tussendoor meer tomaten, amandelen, wortels, paprika, onrijpe banaan en avocado eten of smoothies met o.a. spinazie drinken. Mjammie. 

Daarnaast moet ik natuurlijk stoppen met dat snaaien. Jarenlang heb ik mijn lichaam “verwaarloosd” door lekker los te gaan op chocola. Niet dat ik er dik van wordt, maar door de constante pieken in je suikerbalans wordt je er eigenlijk alleen maar moe van. Af en toe een stukje pure chocolade is prima, maar met mate. Ook houd ik één junkdag per week aan -dan eet ik alle lekkere dingen die doordeweeks verboden zijn- maar daar blijft het dan ook écht bij.

Verdere bronnen van verzuring

Uit de meting bleek dat ik geen last heb van stress, dat scheelt want dat is vaak ook een veroorzaker. Ook gebruik ik geen medicijnen en rook ik niet.

Wel word ik bijna dagelijks blootgesteld aan elektrosmog. Elektrosmog is de straling van alle apparatuur om ons heen. Nu zit ik op mijn werk, maar ook thuis, dagelijks uren tussen computers/laptops/smartphones en wat al niet meer. Noodzaak dus om regelmatig de benen te strekken en lekker naar buiten te gaan. Daarbij zou ik dan bewust een paar keer diep moeten ademhalen zodat alle onzuiverheden uit de longen worden verwijderd.

De meest amalgaanvullingen zijn gelukkig ook al vervangen, want ook dat kan een veroorzaker zijn. Verzuring blijkt ook nog eens leeftijdsgebonden te zijn. Des te ouder, des te zuurder (ha, ha, ha……dat wisten we al). Reden te meer om gebalanceerder te eten.

Afbeeldingsresultaat voor ontzuren

Conclusie

Hoog tijd om te ontzuren dus. Ik ben al begonnen door voor elke kop koffie of thee een glas water te drinken, verder drink ik niet meer dan 3 koppen koffie en thee alleen met verse kruiden. ’s Morgens voor het ontbijt drink ik een glas lauw water met citroen/kaneel en een beetje honing. Daarnaast eet ik veel komkommer, worteltjes en snacktomaatjes. Voornemen is om naast gewoon water ook meer water met appelazijn of baking soda te drinken en om zoveel mogelijk alkalische groenten en fruit te eten. Van dat laatste dan niet meer dan 3 stuks per dag in verband met de suikers.

Afbeeldingsresultaat voor koffie en water

Voor elke kop koffie/thee een glas water drinken

Vervolg

Dit was een zeer complete zogenaamde 0-meting. Eens kijken waar ik over een jaar sta. In de tussentijd mag ik best blijven sporten, zij het niet té belastend. Daarbij moet ik vooral niet trainen tussen 15.00 en 19:00 uur. Dan is mijn lichaam teveel bezig met andere processen zo bleek ook uit de meting.

Eens kijken of ik weer terug kan komen op het energieniveau van voor deze extreme verzuring! Over een jaar weet ik meer.

Please follow and like us:
0

MarjanHuisman

4 Comments

  1. Mijn lichaam was ook aan het verzuren. Testset had ik gekocht. Met deze scan weet je meteen waar het problemen geeft. Ben benieuwd! Succes.👍🏻🍀😘

  2. interessant Marjan. Ik blijf je volgen. Misschien is dit ook wel iets voor mij. Ben best wel vaak vermoeid en weinig energie

    • Hey Renate, zie wel dat de voedingstips van Jacqueline van Dijk (die ik voorheen wel las maar niet echt toepaste) toch wel heel bruikbaar zijn. Ik begin dus ’s morgens ook met een glas lauw water, met citroen/kaneel en een beetje honing. Ook drink ik veel meer water. Eén flesje heb ik gevuld met water en wat appelazijn. Verder neem ik een bak met groenten mee naar mijn werk. Ik ben heel benieuwd of ik mijn energie hervind. Eind maart volgt een nieuw verslag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.