0

Blog Fit-in-10-maanden #3: de verleiding van pepernoten en weer 0,4 kilo kwijt

Deze zaterdagochtend gaf de weegschaal 72,2 kilo aan en daarmee was ik toch weer 0,4 kilo afgevallen. Voor mij is dit 72 kilo wel het streefgewicht, alleen wil ik dan graag minder vet en meer spieren.  

Hoe ging het de afgelopen week?

Het was hartstikke leuk dat ik door zeker 5 personen ben aangesproken over mijn blog. Jullie lezen en volgen mij en daardoor hoop ik jullie te kunnen inspireren en motiveren om (ook al is het voor een klein deeltje) mee te gaan doen om fitter en gezonder door het leven te gaan.

Eten
Het ging echt goed! Vorige week heb ik dus mijn ontbijt aangepast. Ik moet zeggen dat ik wel even moest wennen aan het nieuwe schema. Zie ook mijn blog van vorige week. Ik heb als kleine aanpassing wel wat Sultana rozijnen en een scheutje honing aan de havermout toegevoegd om er toch een beetje smaak aan te geven; maar verder was het prima te doen. Net als geen koolhydraten meer na 20:00 uur en een gigantische junkdag op zaterdag. Daarbij eet ik echt alles wat niet mag. Chocola, chips, patat………..kom maar op!

 

Bewegen
Het bewegen zag er afgelopen week als volgt uit:
zondag : 20 minuten op de crosstrainer; 15 minuten HipNThigh training
maandag: krachttraining 1,5 uur
dinsdag: spinning
woensdag: twee thuistrainingen van Jacqueline van Dijk 
donderdag: krachttraining 1 uur + 5 minuten touwtje springen
vrijdag: 25 minuten hardlopen (2 minuten harlopen, 1 minuut wandelen)
zaterdag: rust- en junkdag

Voor een niet sporter is dat al aardig wat, voor mij als sporter is dit (nog) vrij normaal. Maar als je net begint met gezonder worden hoeft het niet zo extreem hoor. Elke dag bewegen en daarbij je hartslag iets verhogen is dat prima.

Verder heb ik op het werk de (eerste) pot met truffelpepernoten, een gebakje en de pot met snoep weerstaan. Ik moet zeggen dat me dat ook gemakkelijk afging. Blijkbaar was mijn insuline dermate vlak dat ik geen suikerbehoefte had. YES! 

Deze pepernoten heb ik dus kunnen weerstaan

Rust
Doordat ik meer sport gaat het slapen ook beter. Ik val altijd al prima in slaap, maar ik werd nog wel eens vroeg wakker om lekker te gaan liggen piekeren en plannen. Ik slaap nu meestal wel lekker door tot aan de wekker en dat is toch wel een heel lekker gevoel. Niet dat ik, als echt avondpersoon, direct naast het bed spring om aan de slag te gaan, maar toch……..

Aankomende week

Het eten
Nu ik het ontbijt heb afgesteld wordt het tijd om de tussendoortjes en de lunchmaaltijd aan te pakken. Die maaltijden lijken bij mij op elkaar dus ik pak ze in één keer

Mijn lunchbox de afgelopen weken

Dit was mijn lunch van de afgelopen weken met o.a. Hüttenkäse met een beetje jam, maar ook appelstroop/30+ kaas/pindakaas (ik ben geen vleeseter anders zou ik bijvoorbeeld kipfilet pakken), en veel fruit/groente en magere yoghurt. Dit verdeel ik over 10:00 uur/12:30 uur en 15:00 uur. Met in totaal 4 boterhammen.

Eten: mijn lunch en tussendoortjes nader bekeken

Als ik hierboven naar het schema met 1 broodje kijk, dan zit ik qua vet/eiwit/koolhydraten (8/19/72%) helemaal niet goed. Teveel koolhydraten en te weinig vet (ja, ja…..dat kan dus ook ).

Aanpassen dus. Er moet vet bij en koolhydraten af qua verhoudingen.

Hiermee zit ik op de gewenst 15/20/65%. Er moeten o.a. twee broodjes met een beetje halvarine en in totaal 1 gekookte eiwit bij. Dit houdt dus ook in dat mijn schema van 4 naar 6 broodjes gaat. Geen probleem voor mij omdat ik nog iets meer wil gaan bewegen door het touwtje springen op te voeren. 

Op mijn Facebook Marjanmoves.nl (Like hem ook gelijk even) vind je een bericht met 10 redenen waarom touwtje springen zo gezond voor je is. Zo verbrand je met 10 minuten touwtje springen namelijk net zoveel calorieën als met 45 minuten hardlopen (ruim 200).

Er is trouwens een hele leuke groep touwtjespringers uit de hele wereld -van beginners tot vergevorderden- die hun filmpjes delen op Facebook ZDF 4 Week Challenge/Zendudefitness. Nu is het trainingsschema van ZDF 4 Week Challenge te pittig voor mij; maar op hun website vind je ook allerlei tips en trucs én de filmpjes op Facebook en de reacties erop zijn wel erg leuk. Hieronder zie je Benedict Putulin op Waikiki Beach (Bron: ZDF 4 Week Challenge)

Bewegen

Ik ga dus 3 of 4 keer per week na de training (thuis) nog touwtje springen. Daarbij warm ik eerst mijn kuiten en benen goed op en bouw ik langzaam op. In het begin lijkt me 30 seconden springen, 30 seconden of een minuut wel prima. En dat 5 tot 10 minuten. Eens kijken hoe dat gaat.

Verder blijf ik vooralsnog (mooi woord) trainen zoals vorige week met een mix van cardio- en krachttrainingen.

Rust

De afgelopen week ben ik een paar keer te laat op bed gekomen waardoor ik amper 7 uur slaap had. Dat wil ik weer terugbrengen naar 7,5 uur slaap.

Willen jullie meedoen, maar hebben jullie wat hulp nodig, schroom dan niet om contact op te nemen. Dat kan met een PB op Facebook of via marjanmoves@gmail.com.

Veel succes aankomende week en bedenk:

Volgende week: het avondeten

Lees ook Blog #2: Hoppa, zonder dieet 1,4 kilo kwijt

 

 

Please follow and like us:
0

MarjanHuisman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.