2

Blog Fit-in-10-maanden #5: de resultaten na een maand meer bewegen en gezonder eten.

De resultaten

Zo, we zijn alweer een maand verder. Wat gaat dat ontzettende snel. Een maand waarin ik veel meer heb gesport en gezonder heb gegeten. 

Wat heb ik in september veranderd ten opzichte van de maanden ervoor?

* Ik heb bijna elke dag gesport (cardio of kracht), met in ieder geval één rustdag per week
* Ik ben teruggegaan naar 2 cappuccino’s per dag en verder geen koffie meer
* Ik heb geen zoetjes meer in de cappuccino’s
* Ik gebruik sowieso geen zoetjes/zoetstof meer
* Ik  heb mijn chocoladeconsumptie drastisch vermindert en eet alleen nog chocola op de zaterdag; mijn junkdag.
* Ik heb mijn maaltijden teruggebracht naar een verhouding van ca. 65/20/15% qua koolhydraten/eiwitten/vetten
* Ik heb meer water gedronken

Dus toen ik gisteren op de sportschool was heb ik me weer gemeten en zie hier de resultaten:

Voor mij is er eigenlijk maar één ding van belang uit deze meting en dat is het vetpercentage. Je kunt zien dat dat behoorlijk is gedaald. Gelukkig maar . Dat geeft de burger moed. Gaat al dat vet dat ik rondom mijn organen moet hebben opgebouwd, door al mijn suikergebruik de afgelopen jaren, langzaam weg.

Voel ik me nu ook gezonder/energieker?

Als je me vraag hoe ik me qua energie voel op de schaal van 10 dan zou ik aangeven dat ik van een 5,5 naar een 6 ben gegaan. Zo laag? Ja, dat heeft er vooral te maken met mijn jarenlange, vermoeiende suiker- en koffieverslaving, te weinig beweging en stress waardoor ik erg verzuurd en vermoeid ben geraakt. Dat veroorzaakt mede een disbalans in mijn hormoonhuishouding. Lees hier maar eens mijn blog over een bodyscan die ik in maart heb gehad. Ik denk dat mijn energieniveau destijds op 3 of 4 zat. Er zit verbetering in dus.

Sinds deze scan ben ik meer fruit en groenten gaan eten, maar er zijn meer factoren van invloed op verzuring van mijn (je) lichaam:
* meer bewegen (ben ik dus mee bezig; maar kan beter)
* meer water drinken (dat kan veel beter)
* minder stress (dat wordt na volgende week gelukkig minder als ik een project heb afgerond)
* koolhydraten en eiwitten zijn verzurend; maar die wil ik juist blijven eten
* koffie en thee zijn verzurend (die heb ik al geminderd)

Kijk vooral eens naar dit boeiende filmpje waarin Marjolein Dubbers van de Energieke Vrouwen Academie vertelt dat zij zich op haar 58ste fitter voelt dan op haar 30ste door een balans in de hormonen Cortisol en Insuline. Marjolein was lange tijd ondervoed; niet in calorieën maar in voedingsstoffen.

Deze ondervoeding ontstaat door onnatuurlijk voedsel, teveel suikers, teveel stress, te weinig ontspanning en beweging en teveel gifstoffen in onze omgeving waaronder onze cosmetica.

De maand oktober: wat ga ik doen?

Er zijn een aantal aanpassingen die ik in oktober ga invoeren:

*  nog steeds blijf ik te lang zitten op mijn werk. Ik moet er voor zorgen dat ik elk uur even ga bewegen en dat ik tussen de middag een halfuur naar buiten ga. Helaas doet mijn UP24 fitnesstracker het niet meer. Eens kijken hoe ik dit ga oppakken.
* ook ga ik te vaak toch te laat naar bed en word ik ’s morgens niet fit wakker. Ik ga in oktober eerder naar bed om toch mijn rust te krijgen
*  daarnaast ga ik na 21:00 uur niet meer achter de laptop of op de smartphone.
* de afgelopen weken heb ik maar doorgejakkerd en ook doorgepiekerd. Veel te veel stress dus. Eén keer per dag even pas op de plaats, een moment echte rust nemen en desnoods even mediteren of onder de Hapro Innergizer gaan die ik sinds begin dit jaar heb aangeschaft. 
* verder ga ik veel meer komkommer eten. Dit is de meest ontzurende groente die er bestaat en dus een enorm goede tegenhanger voor de boterhammen, de aardappelen en de pasta die ik eet.
* ook blijf ik Alka(ontzurende) thee drinken.
* en, last but not least, ga ik veel meer water drinken. Echt een must.

Dit alles moet er voor zorgen dat mijn bloedsuikergehalte en mijn hormoonspiegel constanter blijven, dat mijn lichaam ontzuurt en dat mijn ogen weer echt gaan stralen, dat ik fitter op sta en dat ik me overdag ook fitter voel. Ik ga ervoor; jij ook?

Embrace

Je ziet dat ik me niet meer zozeer richt op het aankomen/afvallen, maar meer op mijn gezondheid: hoe voel ik me eigenlijk? De afgelopen 20 jaar heb ik eigenlijk nooit op de weegschaal gestaan. Gewicht was en is voor mij niet belangrijk. Dat ik me dus de afgelopen 4 weken heb gewogen is eigenlijk niet hoe het voor mij en jou zou moeten zijn. Het moet meer op gevoel. 

Je kunt ook dik(ker) zijn en je geweldig voelen. Dit aha-moment had ik afgelopen week toen ik op Netflix naar de documentaire “Embrace” keek. Een inspirerende documentaire van Taryn Brumfitt uit Australië. Hieronder de trailer van deze documentaire. Ik kan hem van harte aanbevelen. Het gaat niet om dik, dun, groot, klein, hetero, bi, transgender of wat dan ook; maar om gezond en gelukkig.

Ik ga dus voor een gezondere oktobermaand. Jullie ook? Dit typ ik terwijl ik bijna mijn tweede Dopperfles met water leeg heb. YES! Let’s go!

In mijn volgende blog(s) meer over waarom ik naar de sportschool ga (niet alleen om te sporten), over ontzurende producten en over andere middelen om je fitter te gaan voelen.

Please follow and like us:
0

MarjanHuisman

2 Comments

  1. Leuke blog, ben nu al benieuwd naar volgende maand.😊 knap hoor, naast je drukke baan !
    Qua ontzuring heb ik misschien nog een goede tip, ik mail je wel even.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.