0

12 redenen waarom je in de winter zwaarder wordt (met tips om het dit jaar anders te doen)

De dagen zijn korter, de lucht is kouder en op de één of andere manier zit je spijkerbroek ietsje strakker. Yep! Het is winter.
Misschien denk je dat jij een uitzondering bent, maar bijna iedereen wordt zwaarder in de winter. Diverse onderzoeken (ik heb zelfs nog dit Nederlands onderzoek uit 2004 gevonden) laten zien dat het gewicht van mensen in deze periode zo’n 2 kilo toeneemt. Het gewicht van vrouwen neemt gemiddeld zelfs met 3,5 kilo toe. Bij minder dan 10% van de vrouwen blijft het gewicht trouwens zonder moeite het hele jaar rond dezelfde waarde schommelen. Hoe komt het nu dat je in de winter zwaarder wordt?

Hieronder geef ik je 12 redenen waarom je gewicht toeneemt in de winter (met tips om het dit jaar anders te doen).

1. Lekker dik aangekleed

Wie houdt er niet van zo’n lekkere warme sweater onder een warme winterjas of zo’n lekkere thuispak met warme wollen sokken om lekker in te bankhangen? Lekker warm en knus. Zo is het echter wel erg gemakkelijk om vooral niet naar je lichaam te kijken. Daar waar je zomers mee oog in oog staat, kun je ’s winters op deze manier mooi ontduiken. Zo mis je echter de zichtbare signalen voor gewichtsbeheersing en gewichtsonderhoud. Sta hier af en toe even bij stil, voel dan gelijk eens hoe je kleren zitten en blijf vooral die workouts doen.

2. Comfort food

Het heet natuurlijk niet voor niks comfort food. Het merendeel van de voeding die we eten als het buiten zo lekker koud is is vaak overladen met boter en zetmeel. Op internet vind je genoeg kooktips om ook je favoriete comfort food gezonder en toch heel smakelijk te bereiden. Ook kun je je aanmelden bij het FoodFirst Network waar je tegen een gering bedrag gezonde tips voor recepten van Rudolph van Veen krijgt. Deze site houdt ook rekening met mensen met aandoeningen zoals te hoge bloeddruk of suikerziekte.

3. Die o zo gezellige feestdagen

Dit lijkt me vanzelfsprekend. Zodra Sinterklaas begint met pepernoten, chocoladeletters, banket en wat niet meer, gaan we los in voeding vol suikers en vet. Alleen omdat je feest viert wil niet zeggen dat je je gezonde eetgewoonten compleet overboord moet gooien.
Als je bent uitgenodigd voor een feest en je bent bang dat het uit de hand loopt (qua eten), eet dan wat vezelrijke gezonde groenten voordat je gaat. Als je al redelijk vol bent, word je niet verleid. En vergeet ook niet dat alcohol ook een dikmaker is . Dus alles met mate.

4. Het is zo koud

Natuurlijk is het een stuk moeilijker om jezelf ervan te overtuigen om naar buiten te gaan voor een wandeling of om hard te lopen als het verschrikkelijk bar weer is –of op z’n minst als het koud is. Maar met de juiste sportkleding wordt je lichaam snel warm en na een paar minuten voel je je extra trots wetende dat je de elementen getrotseerd hebt. Als alternatief kun je natuurlijk ook altijd naar de sportschool gaan.

5. Het bed is zo lekker en warm

In de winter zijn de dagen korter en het is zo lekker om lekker onder de warme dekens te blijven liggen en nog even te snoozen. Maar als je sowieso al weinig beweegt dan kun je op deze manier gemakkelijk nog wat meer gewicht toenemen. En, als je te vaak en te veel dagen op deze manier uitslaapt dan kan het je slaapritme compleet in de war gooien en krijg je het tegenovergestelde effect van slaaploosheid. Gebrek aan slaap leidt ook weer tot gewichtstoename. Dus, zet je wekker voor 7 à 8 uur slaap en ga dan ook echt uit bed.

6. Een slecht slaapritme

Het is geen geheim dat je je niet goed voelt als je te weinig slaapt. Je kunt niet helder denken en je bent gewoonweg humeurig en traag.
Maar weet je dat een tekort aan slaap ook een serieuze negatieve invloed heeft op je gezondheid. Experts zeggen dat we allemaal onze eigen beste slaapritme hebben die varieert tussen de 7 en 8 uur slaap per nacht.

Krijgen we niet genoeg slaap dan lopen we het risico op:
• Type 2 diabetes
• Hoge bloeddruk
• Depressie
• Beroerte
• Hart- en vaatziekten

Verder lopen we meer risico’s op ongelukken in het verkeer. En alsof dat niet genoeg is lopen we ook nog meer kans op gewichtstoename. Waarom?
• Het beneemt ons de energie die we nodig hebben om naar buiten te gaan en te sporten
• Het maakt ons hongerig en dus eten we meer
• Bij een tekort aan slaap maken we meer stresshormoon Cortisol aan. Dat hormoon maakt dat we meer buikvet opslaan.
• Ook maken we meer van het hormoon Ghreline (hongerhormoon) aan en hebben we minder Leptine (verzadigingshormoon).
• We maken verkeerde keuzes als we moe zijn.
• Onze hersenen zijn langzamer ook voor het signaal dat we genoeg hebben gegeten en vol zijn.
Uit onderzoek is gebleken dat 30% van de mensen die minder dan 6 uur per nacht slapen zwaar overgewicht (obesitas) krijgen.

7. Winterdepressie

Het is nogal deprimerend om in het donker op te staan om naar je werk te gaan en dat gevoel zit niet alleen in je hoofd; het gebrek aan zonlicht kunnen je humeur én gezondheid behoorlijk beïnvloeden. Bij een aantal mensen is er zelfs sprake van een echte herfst- of winterdepressie. Het gebrek aan daglicht kan worden tegengegaan: gooi de gordijnen en zonwering open en ga minimaal 30 minuten per dag naar buiten en ga bijvoorbeeld fotograferen. Je kunt in dit jaargetijde de prachtigste foto’s maken. Is dit niet mogelijk dan is een zonnebankkuur of kunstlicht een mogelijk alternatief.

8. Traktaties op kantoor

Alsof het allemaal nog niet erg genoeg is overladen je collega’s je ook nog eens met pepernoten, banket, gebak, rolletjes, snoepgoed, warme chocomelk en wat al niet meer. Zoetigheden die voor minimaal een week of 3 in jouw kantoortuin verblijven. Tip: doorzettingsvermogen. Wat nog meer? Volgens een onderzoek van The New England Journal of Medicine zullen de meeste mensen het gewicht dat ze toenemen tijdens de feestdagen niet volledig verliezen in de periode erna. Na enkele jaren betekent dit toch een vaste toename in gewicht. Houd dus gezonde en lekkere snacks achter de hand in je gevecht tegen het snaaien, maar gun jezelf ook af en toe een lekkere traktatie; met de nadruk op af en toe. Maar geloof vooral in je eigen kracht en doorzettingsvermogen.

9. Overheerlijke koffiespecialiteiten

Daar waar we zomers gewoon (ijs)koffie drinken neigen we, nog voor het eerste herfstblad valt, naar speciale zoetere lattes en warme chocolademelk in allerlei varianten. Tegenwoordig heb je daarin zoveel keuzes. Als je jezelf toch een keer wil trakteren op zo’n heerlijke latte, ga dan voor het kleinste kopje en vraag de barista of hij de suiker in het drankje wil halveren.

10. Diesel wordt minder vaak uitgelaten

Het koude weer weerhoud je niet alleen van outdooractiviteiten, het zorgt er wellicht ook voor dat je minder vaak met je hond gaat lopen. Als hij zijn beweging niet krijg, krijg jij die ook niet. Alle kleine beetjes tellen! Eén blik van dat treurige hondengezicht doet je er aan herinneren dat dit niet alleen om jou gaat en dat je je hond zijn tijd buiten moet geven. Dus kom op: wandelschoenen aan en trotseer kou en regen/sneeuw.

11. Omringd door suiker

Halloween, Sinterklaas, Kerstmis, Hannukah, de meeste feestdagen draaien om eten en bij veel etentjes is een heerlijk dessert de uitsmijter. Kijk eens wat jouw opties zijn en kies één toetje waar je echt niet zonder kunt. “Kies wat jou het meest aantrekt en houd het daarbij”.

12. Je hebt al overgewicht

Dit komt misschien hard aan, maar als je al overgewicht hebt of je hebt moeite om op gewicht te blijven, dan is het waarschijnlijker dat jij meer in gewicht toeneemt tijdens de feestdagen dan je slankere vrienden/familieleden.
Volgens een onderzoek aan Tufts University komen mensen met overgewicht een extra 2 kilo aan tijdens de feestdagen. Het beste advies is om strikt te zijn in portiegroottes en zoveel mogelijk vast te houden aan je normale eetpatroon en je sportschema.

Eigenlijk is het heel simpel: eet je meer dan in de zomer, dan slaat je lichaam die extra energie om in vet. Helemaal als je ook nog eens minder beweegt.

Na de feestdagen beginnen met een gezondere leef- en eetstijl? Doe dan een detox om je lichaam eerst te ontsuikeren en te ontgiften om vervolgens energiek met jezelf aan de slag te gaan. Lees hierover in mijn blog: Afvallen en/of ontgiften? Doe de 3-daagse detoxkuur.

MarjanMoves: voormalig body-buildster, 30 jaar ervaring in fitness- en krachtsport,  spinning- en body-pump instructrice (Les Mills) en kennisvergaarbak als het gaat om voeding en sporten.Opleiding: Voeding voor (top)sporters.

@Marjanmoves: niets uit deze tekst mag, zonder schriftelijke toestemming vooraf, worden gebruikt of gereproduceerd op welke manier dan ook. 

 

 



Please follow and like us:
0

MarjanHuisman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.