0

Afvallen en/of ontgiften? Doe de 3-daagse detox kuur

Spoel jaren van opgebouwde afvalstoffen en verzurende giffen uit je lichaam met deze eenvoudige 3-daagse detox stond er voor op de door mij gedwonloade instructie van America’s leading healthy livestyle expert Danette May (met meer dan een miljoen volgers op Facebook en 4,3 duizend volgers op Instagram ). Dit leek mij wel wat. Ik had al een paar dagen op internet gezocht naar een goede kuur die me ook nog eens aansprak. Dit moest hem worden.

Begin dit jaar heb ik al een bodyscan gehad waaruit bleek dat ik zwaar en zelfs chronisch verzuurd was en dat ik daardoor een behoorlijk laag energieniveau had. Dit ondanks het sporten. In de loop van de jaren had ik teveel slechte stoffen in mijn lichaam opgeslagen (vooral door coffeïne en chocolade) en daarnaast had ik te weinig water gedronken.

Hier loopt (bijna) iedereen tegenaan naarmate de leeftijd vordert blijkt uit dit plaatje. Tijd om te detoxen dus!

8 meest voorkomende oorzaken van opbouw van verzurende giffen in je lichaam

Het is heel belangrijk dat je weet dat ook jouw lichaam verzuurd. Hieronder volgt een lijst met de 8 meest voorkomende oorzaken van verzuring:

  1. Obstipatie
    Je dikke darm is het rioolsysteem van je lichaam. Als deze riolering verstopt raakt blijven giffen opgesloten in je dikke darm. Chronische obstipatie heeft tot gevolg dat giffen gisten en rotten in de dikke darm. Die giffen worden vervolgens opgenomen in de bloedstroom en vervuilen onze cellen en weefsels in plaats van ons lichaam via de natuurlijke uitgang te verlaten.
  2. Slecht eten
    Bij slecht eten moet je denken aan: vezelarme voeding, gefrituurde voeding, junkfood, (over)bewerkt voedsel, te ver doorgekookt voedsel etc. In onze huidige samenleving zijn we helaas weggedreven van het eten van rauwe, organische vruchten, groenten en hele granen die veel natuurlijke vezels, voedingsstoffen en enzymen bevatten. 
  3. Over-consumptie
    Overeten legt een enorme druk op onze spijsvertering. Veel mensen eten te veel eten én te snel.Voeding wordt niet goed afgebroken en blijven in de lagere ingewanden, wat veroorzaakt dat voedingsstoffen niet worden opgenomen in ons hele lichaam.
  4. Gebrek aan water
    65 to 75% van ons lichaam bestaat uit water. Na zuurstof is water de belangrijkste grondstof om in leven te blijven. Water reinigt zowel de binnenkant als ook de buitenkant van ons lichaam. , 
  5. Stress
    Stress beïnvloed elke cel en weefsel in ons lichaam. Het sloopt ons immuunsysteem even als onze grootste organen. Stress is giftig voor ons lichaam. 
  6. Antibiotica
    Antibiotica, ondanks het feit dat het helpt bij het bestrijden van bacteriële infecties, hebben een beschadigende werking op onze ingewanden. Ze zijn ervoor om ongezonde bacteriën uit ons lichaam uit te schakelen: de bacteriën die ons ziek maken. Helaas schakelen ze niet alleen slechte bacteriën uit, maar ook goede bacteriën.
  7. Gebrek aan beweging
    Beweging versterkt ons hele lichaam. Het stimuleert ons vaatstelsel en onze lymfestelsel, het bouwt sterkere spieren, klieren, longen en hart op; en het is verkwikkend voor bloed, hersenen, geheugen en onze stemming. 
  8. Gebrek aan slaap
    Het menselijk lichaam gebruikt slaap om zichzelf te repareren, weer op te bouwen en te herstellen. In feite gebruikt je lichaam de slaapuren om te reinigen en om kracht en immuniteit op te bouwen.

Bij mij zijn 2, 4, 5 en 8 de grote boosdoeners, dus kom maar op met die detox.

Voorbereiding

Voor een detox heb je in ieder geval een blender nodig. Twee of drie drinkflessen (mits BPA-vrij) zijn noodzakelijk en ook een citruspers is handig. 

Om de detox succesvol te laten zijn, zijn wat voorbereidingen wel aan te bevelen. Voordat je met de echte detox 3-daagse begint heb je een paar dagen (2 à 3) pre-detox: eet dan geen junkfood (en haal het gewoon niet in huis); drink groene thee en drink heel veel water. Geen lekkere cappuccino’s meer dus. Geen snoep, geen suiker en vermijd het eten van vezelarme en ongezonde (witte) producten. Dit ging mij best goed af; die discipline kon ik me wel opleggen. Verder kun je alvast alle boodschappen in huis halen aan de hand van het meegeleverde boodschappenlijstje. Ideaal!

Van een paar dingen had ik nog nooit gehoord en een paar dingen had ik nog nooit gegeten. Denk maar eens aan Kéfir, Maca poeder, Chia zaad en Quinoa, Van alle producten moet je zoveel mogelijk de onbespoten en biologische versie nemen. Bij de Jumbo heb ik hierop een uitgebreide studie verricht in de schappen met biologische producten. Ook kostte het wel wat tijd om de Kefir te vinden, maar ook die weet ik nu te vinden (hij staat toch écht in het zuivelschap).

Tips vooraf
  • Drink 2 à 2,5 liter lauw water gedurende de dag. Het water mag in ieder geval niet kouder zijn dan uit de kraan.
  • Maak je maaltijden/shakes van tevoren klaar als je werkt. Houd dus rekening met wat meer werk in de ochtend om alles voor te bereiden. 
  • Quinoa is de enige schotel die iets meer dan 5 minuten nodig heeft om te koken/klaar te maken. Als je gelijk quinoa maakt voor 2 maaltijden, dan scheelt je dat in de voorbereiding van de 2e maaltijd. Quinoa kun je bewaren in de koelkast. Quinoa bereiden volgens de instructies op de verpakking. En het is écht zo: 1 deel quinoa en 2 delen water. Quinoa absorbeert het water bijna volledig
  • Een reiniging kun je ook langer doen. Drie dagen is echter prima voor je lichaam. Het is een ideaal tijdsbestek voor een gemiddeld persoon. Als je voelt dat je extreem verzuurd bent, dat je hormonen enorm op de hobbel zijn en je hebt de tijd en discipline, dan kun je de kuur langer maken. Ik vond 3 dagen om te beginnen prima en net genoeg om het vol te houden.
Dag 1

In deze fase gaat het allemaal om het voorbereiden van het lichaam. Je gaat beginnen de zuren/giffen te verwijderen die vast zitten aan de cellen in je lichaam. Je hormonen gaan ook beginnen om weer in balans te komen.

Citroenwater om de dag te beginnen

Nu drink ik sowieso elke ochtend een glas lauwwarm water met citroen, kaneel, gember en een klein beetje honing. Dit werd nu vervangen door citroenwater met een beetje appelazijn en cayennepeper. 
Citroen helpt hierbij de lever te ontgiften. Cayennepeper geeft je stofwisseling een boost door de lichaamstemperatuur een heel klein beetje te verhogen. Het gaat ontstekingen tegen en versterkt je immuunsysteem. Een uitstekende manier om de dag te beginnen, je zuurgraad te reguleren en het reinigingsproces te starten.

Een half uur later verder met groene citroenthee

Groene thee met verse citroen wel te verstaan. Catechine, het hoofdbestanddeel van groene thee heeft diverse psychologische effecten. Ook helpen ze giffen te verwijderen en hebben ze een aanzienlijke invloed op het verminderen van lichaamsvet. Groene thee kan ook de hoofdpijn verminderen die je krijgt doordat je geen koffie meer drinkt.

De rest van deze eerste dag

Wake Me Up & Shrink Me Down Smoohtie als ontbijt.

Het ontbijt van de eerste dag: met o.a. Kefir en bessen. Lekker hoor.

Als lunch volgde een heerlijke Detox Piña Colada Smoothie met o.a. verse ananas. O ja, tussen ontbijt en lunch moet je zoveel mogelijk citroenwater drinken als je kunt. Na de lunch volgde de Apple Cider Vinegar Elixir. Een drankje met appelazijn.

Het diner heette Fired Up Metabolism Drink; weer met Kefir en met o.a. rauwe cacao poeder.

Fired Up Metabolism Drink. Ziet er niet uit, maar was me toch lekker.

Voor het slapen gaan weer het citroenwater zoals in de ochtend.

Deze eerste dag viel heel erg mee en het was allemaal best lekker. 

Dag 2

In deze fase gaat het allemaal om het voorzichtig toevoegen van ontstekingsremmende en niet oprispend eten in je lichaam. Dit geeft je lichaam een kans om alles volledig te verteren. Vaak hopen giffen/zuren zich op doordat het lichaam vetten, proteïnes en koolhydraten niet volledig kunnen afbreken tot hun kleinste deeltjes/moleculen. Door een paar maaltijden te eten die zijn gekookt in plaats van ongekookt, maken we het voor het spijsverteringssysteem gemakkelijker en staan we ons lichaam toe voedingsstoffen van ” helende” voeding volledig te absorberen, 

Okay, ik stond dus al op met een lichte hoofdpijn en die heb ik deze hele dag gehouden ondanks de paracetamol. Ik was hiervoor gewaarschuwd en beschouwde het als een goed teken; het ontgiften was echt begonnen. 

Na het ochtendritueel met het citroenwater en de groene citroenthee kwam dit keer een Refreshing Mint Drink. Dit vond ik wel het minste drankje in de hele kuur. De volgende keer voeg ik iets minder verse munt toe. Dat overheerste  te veel.  Munt help echter wel de vertering op gang. Het helpt bij het afbreken van vetten, eiwitten en koolhydraten. Ook helpt munt om gassen af te breken die zijn ontstaan door het eten van rauwe groenten. Hier had ik persoonlijk weinig last van doordat ik spinazie toevoegde aan de shakes en niet de boerenkool die ook mocht. Voor lunch had ik de Love Smoothie met o.a. peer en avocado (mjammie). 

In de loop van de middag begon ik me toch wat minder te voelen. Algeheel onbehagelijk. Gewoon niet zo lekker. Gelukkig hadden we Coconut Kale als diner. Kale = spinazie. Door de quinoa in dit gerecht had ik ook eindelijk een maaltijd waarbij ik moest kauwen. Heerlijk, hier was ik echt aan toe. Deze dag had ik toch een paar keer een beetje een hongergevoel gehad en dit zorgde voor een heerlijk vulling. Dit was trouwens de eerste keer überhaupt dat ik quinoa heb gegeten en ik moet zeggen dat ik het best lekker vond. 

Weetje: quinoa is één van de vezelrijkste en eiwitrijkste voedingsbronnen op aarde. Het zit vol met ijzer en het geeft je langer een vol gevoel. Ik moet zeggen: ik ben over, ik ga dit vaker eten als eiwitbron. 

Ziet er misschien niet lekker uit, maar het was heerlijk, deze quinoa met spinazie en een lekkere dressing.

’s Avonds weer het citroenwater met cayenne en op naar bed. Lekker vroeg dit keer, want ik voelde met toch wel een beetje lamlendig.

O ja, voor ik het vergeet: tijdens de kuur is het niet verstandig zwaar te sporten. Wandelen mag wel. Dat heb ik dus veel gedaan.

Dag 3

In deze laatste fase gaat het om het doorspoelen en afvoeren van de giffen/zuren. Daarnaast geven we ons lichaam onvoorwaardelijke liefde vandaag. We geven de energie die het nodig heeft en het “vertrouwen” om alle giffen, chemicaliën en lichaamsvet los te laten.

Eerst weer het citroendrankje en de citroenthee (er worden wat citroenen geperst deze drie dagen). Daarna volgt als ontbijt de Green Goddess Smoothie en de Belly Bliss Meal als lunch. Als diner een overheerlijke Sensual Warrior Drink en last but nog least nog één keer citroenwater voor het naar bed gaan.

Deze 3e dag ging best goed. De hoofdpijn in de ochtend was ’s middags verdwenen en ik moet zeggen dat ik me best wel prettig voelde.

Het resultaat en hoe nu verder?

Energie
De kuur zat erop en hij had lang genoeg geduurd, maar ik ga hem zeker op korte termijn (begin januari?) weer doen. Het voelde goed. Goed voor mijn lichaam, maar ook goed voor mij. Niet dat ik nu opeens barstte van de energie, maar ik kan me ook niet indenken dat ik na één kuur helemaal “schoon” ben als je ziet hoe verzuurd mijn lichaam eigenlijk is. Lees maar eens mijn tekst over de bodyscan die ik begin 2017 heb gehad. 

Gewicht
Toen ik op de weegschaal ging staan bleek dat ik ook nog eens 2,8 kilogram was afgevallen. Voor het eerst sinds weet ik veel hoeveel jaren was ik onder de 70 kg gedoken. 70 kg is voor mij echter de grens, lager hoef ik niet met mijn lengte van 182 cm. Voor iedereen die wil afvallen; deze kuur is een prima startpunt om daarna verder te gaan met afvallen door “schoner” eten en zonder calorieën te tellen. Want van één ding ben ik overtuigd: afvallen doe je door gezonder te eten en te drinken en door te bewegen en niet door allerlei (crash)diëten. 

Slapen
Qua slaap zag ik niet veel verandering. Mijn slaappatroon kan ik volgen op mijn Fitbit Charge 2 activity tracker en ik zag geen verschil in mijn slaap tijdens, voor of na de detox. Nog steeds heb ik te weinig diepe slaap en ik slaap te kort (ik moet gewoon eerder naar bed).

Vervolg
De verleiding zit hem in het feit dat je na de kuur weer je oude eetgewoontes oppakt en dat is nu net niet de bedoeling. Wil je geheel vrijblijvend meer informatie over deze kuur en over het vervolg: mail me dan gerust: marjanmoves@gmail.com of laat hieronder een reactie achter.

 

MarjanMoves: voormalig body-buildster, 30 jaar ervaring in fitness- en krachtsport,  spinning- en body-pump instructrice (Les Mills) en kennisvergaarbak als het gaat om voeding en sporten.Opleiding: Voeding voor (top)sporters.

@Marjanmoves: niets uit deze tekst mag, zonder schriftelijke toestemming vooraf, worden gebruikt of gereproduceerd op welke manier dan ook. 

 

 

 

Please follow and like us:
0

MarjanHuisman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.