Stedentrip New York: fietsen in een wereldstad

Leestijd: 4 minuten

“In het jaar dat jij examen doet, gaan wij met elkaar op een stedentrip naar New York “, dat hadden we onze dochter van 17 beloofd. Nu was het zover. Van 7 t/m 12 juni gingen wij echt naar New York. In dit verhaal lees je mijn verslag van deze heerlijke reis.

De reis boeken

Vooraf had ik een paar New York-gekke collega’s gevraagd wat we absoluut moesten bekijken tijdens onze eerste trip naar deze heerlijke stad. Ook had ik op internet alvast wat rondgekeken.

Eén ding stond voor mij vast: de eerste dag zouden we fietsend Brooklyn en Manhattan verkennen. De rest van de familie had nog nooit gefietst in een wereldstad, maar mijn ervaringen met Bajabikes tijdens eerdere stedentrips met mijn moeder en zusje waren super; dus die keuze was snel gemaakt.

Maar welke vliegmaatschappij en welk hotel??

Beacon Hotel

Mijn dochter gaf aan dat zij toch wel graag een aparte kamer wilde, omdat wij nogal snurken. We gingen daarom qua accommodatie voor een appartement met twee aparte slaapruimtes en een keukentje. Na een aardige speurtocht kwamen we op het Beacon Hotel aan de Broadway, met tegenover het hotel een grote supermarkt, ernaast een Starbucks, genoeg eetgelegenheden in de buurt, vlakbij een metrostation en vlakbij het Central Park.

Natuurlijk kun je dit hotel rechtstreeks boeken of via Booking.com, maar omdat het voor ons de eerste keer Amerika was wilde ik toch graag zekerheid dat alles goed zou komen met vlucht, hotel en het visum (ESTA). Ik ben dus naar een reisbureau in de buurt gegaan. Hier heb ik de complete reis bij TUI geboekt met uitzondering van het fietsen.

Verlekker jezelf met de beste deals voor stedentrips van TUI (scroll even naar beneden)

In eerste plaats wilden we op een maandag vertrekken en met KLM vliegen. Door echter op donderdag te vertrekken en met Norwegian Airlines te vliegen bespaarden we direct al € 600. De keuze was snel gemaakt.

Overnachten op Schiphol

Omdat wij helemaal in het Noorden van Nederland wonen, hadden we besloten om de dag voor vertrek met de trein richting Schiphol te vertrekken en daar te overnachten in het IBIS Schiphol hotel.  Als we moeten overnachten voor het vliegen dan boeken we altijd dit hotel. Er is een gratis shuttle dienst, het hotel ligt heerlijk rustig, heeft (ook) driepersoonskamers met drie aparte met die heerlijke zogenaamde ‘sweet beds’ en diverse eetgelegenheden. De prijs/kwaliteit is prima en het uitchecken gaat supersnel door de sleutel in een kastje te deponeren.

Dit keer was het ook nog eens geweldig weer dus ’s avonds zaten we heerlijk met een drankje op het terras te kijken hoe vliegtuigen opstegen.

Op naar New York met Norwegian Airline

De volgende dag vertrokken we keurig op tijd met een grote Boeing 787 Dreamliner richting het New York JFK. Vertrek om 12:25 en aankomst om 14:25. Je vliegt ongeveer 8 uur en je vliegt dus het verleden in want het is 6 uur vroeger dan in Nederland. Op JFK stond onze private transfer al gereed en dus kon het avontuur New York beginnen want het avontuur begon al met de reis door New York richting hotel. Wat een files, 6 tot 8 banen dik. Onze chauffeur maakte zich niet druk en kende de kneepjes om toch redelijk vlot op onze locatie te komen. Na het inchecken werden we naar ons appartement gebracht. Dat zag er prima uit; lekkere grote bedden, schoon en rustig. Prima uitvalsplek om de stad te gaan verkennen. ’s avonds even metrokaarten gekocht en even gekeken hoe we de volgende dag het snelst bij het begin van de fietstour konden komen.

Dag 1. Fietsen door New York en Times Square

Thuis had ik de fietstocht bij Bajabikes al gereserveerd. Wij gingen voor de uitgebreide Manhattan & Brooklyn fietsexcursie van 5 uur. Mijn man zag er behoorlijk tegenop omdat hij geen fietsconditie heeft. Ik kon hem verzekeren dat het niet om de snelheid gaat en dat er genoeg stops zijn. Achteraf gaf hij ook aan de tocht geweldig hebben gevonden en dat het hem reuze was meegevallen. Een echte aanrader dus. Met een Nederlandse gids kwamen we op allerlei leuke plekken in NY. Ik som ze even op

• Manhattan Bridge
  • Battery Park City
  • Tribeca
  • Brooklyn Bridge

TIP: boek je fietstour van tevoren online, dan ben je verzekerd van een tour als je in New York bent!

Boek hier jouw fietstour door New York!

Na de fietstocht gingen we even terug naar ons hotel waarna we ’s avonds naar Times Square gingen.

PS Ik ben nog niet klaar hoor……dit weekend wordt deze tekst afgemaakt. Hierna volgen nog bijdragen over andere gemaakte stedentrips naar bijvoorbeeld Madrid, Barcelona, Parijs en Londen. Booking.com